tiistai 21. toukokuuta 2013

Paluu kuumalle joelle

Koulu on ohi ja arvosanat saatu. Väki vähenee, mutta kuluneella viikolla minulla on ollut taas kaksi vierailijaa käymässä. Tanja ja Tommi saapuivat Jyväskylästä kummastelemaan jäämaata ja teimme pienen vaelluksen, jolta ei taas ihmeitä puuttunut. T&T:n reissublogia voi lukea täältä: http://hazor.iki.fi/2013/iceland/

Päätimme yhdistää Raufarhólshellir-luolan ja Reykjadalurin kuuman joen ja otimme bussin 52 Hveragerðiin (Mjóddin linja-autoasemalla tiskineiti kysyi om vi talar svenska). Hveragerðissa meidän oli tarkoitus vaihtaa bussiin nro 71, mutta pikaisen puhelinsoiton jälkeen selvisi, että kyseinen linja oli lakannut operoimasta puolisen vuotta sitten...

Ja eikun liftaamaan! Tommi käveli edellä tien viertä pitkin käsi sivulle ojennettuna, peukalo pystyssä ja näytti aivan "EVVK tuleeko sieltä auto vai ei". Minä ja Tanja kuitenkin onnistuimme saamaan meille kyydin, kun ystävällinen Islantia asuntoautolla kiertävä saksalaismies pysähtyi noukkimaan meidät. Tungettiin Tanja ja Tommi rinkkojen kanssa taakse ja minä hyppäsin kartan kanssa eteen. Tarkoitus oli liftata vain seuraavaan risteykseen noin 7 km:n päähän, mutta koska luola oli kuskillemmekin uusi tuttavuus, saimme kyydin perille asti. Kolusimme luolaa noin puoleen väliin ja selviydyttyämme takaisin maanpinnalle, mies tarjosi meille viskimaljat hyvän reissun lähtöpamauksena.

Luolalta kävelimme jonkun matkaa pohjoiseen laavakentän läpi ja bongasimme yksinäisen kiirunan, joka hohti valkoisessa talvipuvussa vasten vihreänharmaata sammalta. Yön olimme Tommi shangri la -sirkusteltassa. Seuraavana päivänä jatkoimme pohjoiseen ylittäen 1-tien ja kävelimme yli 20 km kuumalle joelle asti. Kylvimme joessa illallisen jälkeen ja jatkoimme likoamista vielä seuraavana aamuna. Viimeisen päivän sää olikin sitten perinteisen vetinen (Islannin sade on erittäin märkää) ja raahauduimme takaisin Hveragerðiin ja lopulta Reykjavíkiin pizzalle.

Alla kuvia vierailulta.

Ei sitä viinipulloa ole tarkoitettu piirakkapulikaksi, mutta hyvin rypyttyi karjalanpiirakat siitä huolimatta.
Kyyti
Raufarhólshellir kolmatta kertaa
Tanja luolassa
Jääpuikot olivat melkein sulaneet pohjalta
Liftari luolassa
Valoa tunnelin päässä
Matka jatkuu
Kiiruna
Pehmeän sammalen päällä on hyvä makoilla.
Lágaskarðsvegurilla

Reykjafellin (514 m) huipulla
Värikästä kiveä matkan varrelta
Kuuman joen laakso - yksi kauneimmista paikoista, joissa olen käynyt
Laakson perältä kanjonista löytyi salainen vesiputous.
Kuuman joen pientareiden värit olivat jotain aivan käsittämätöntä, kuvaa ei ole retusoitu.
Leiripaikka kuuman joen rannalla
Meindl't rivissä. Mitkä kengät tänään valitsisin?